– Med økte matvarepriser tvinges vi alle til å bli mer kreative, og nå opplever vi at folk kommer til oss på bygda for å handle alt som hører til neste ukes middager, sier Louise Gjør på Fredheim gårdsutsalg.
Louise er for tiden aktuell som en av bøndene i Felleskjøpets nye reklamefilm. Hun har en sterk røst i landbruket i Innlandet, og brenner for gode råvarer og godt vertskap. Gårdsutsalget hennes ble i 2021 kåret til landets beste. Det ligger i Stange Vestbygd, eller Nordens Toscana, som flere omtaler kulturlandskapet som.
– Gårdsutsalget selger ikke lenger bare «krydderet», men hovedingrediensene
Den siste tiden har hun sett hvordan handlemønsteret til kundene har forandret seg. – Nå kommer kundene med en middagsplan for uka, og handler alle ingrediensene hos oss, istedenfor i en kjedebutikk. – De ser at de får bedre råvarer, sluttsummen blir ofte lavere, og at pengene ikke havner hos de store mellomleddene.
Gårdsutsalget selger kortreiste karbonader, spekeskinke, rakfisk, oster, egenproduserte egg, pizzasauser, i tillegg til en rekke norsk-eksotiske grønnsaker, som eksempelvis fennikel og lilla rosenkål.
De unge tar i dag mer bevisste innkjøpsvalg
– Det morsomme er at vi også ser en trend hos yngre kunder. Folk i begynnelsen av 20-åra kommer til oss for å kjøpe varer som er kortreiste, eller itte-reste, som vi kaller det her. – De sier de vil støtte bonden, sier Louise.
– Du hadde også blitt litt svimmel og sur om du hadde blitt kastet rundt i en vaskemaskin
Mange av kundene spør nå etter gulrøtter og poteter med jord på. – Ja, for det skjer noe med smaken på gulrøttene som har blitt kastet rundt i ei vaskemaskin og mellomlandet ulike plasser, før de kommer i kjøleskapet ditt. – Satt litt på spissen, så hadde nok noen og enhver blitt svimmel og sur av en slik behandling, humrer Louise.